Kreativnost
Kreativnost
Pojam kreativnost u literaturi ima dva značenja. Prvo značenje govori da je kreativnost stvaralaštvo, a drugo da je kreativnost skup osobina koje omogućuju i izazivaju stvaralaštvo tj. produktivnost.
Kreativnost u četiri kategorije: - kreativna osoba ,kreativni proces, kreativni produkt i kreativno okruženje
Razlikujemo dvije vrste kreativnosti : - primarna i sekundarna
- Primarna kreativnost - sposobnost generiranja ideja
- Sekundarna kreativnost - pimarna kreativnost dopunjena selektivnim i kritičkim mehanizmom
Kreativnost možemo razvrstati u pet stupnjeva, a to su : kreativnost spontane aktivnosti, usmjerene aktivnosti, kreativnost invencije i inovacije, te kreativnost stvaranja
Kreativnost čine misaoni procesi i operacije, osobine ličnosti i kreativni proces.
J.P.Guilford u svojiim tekstovima/knjigama navodi dva oblika misaonih operacija. To su konvergentni i divergentni oblik. Konvergentni oblik mišljenja uključuje logičko zaključivanje i traženje točnog rješenja, divergentni oblik značajan je za kreativnost i za rješavanje problema na više načina, stvaranje novih ideja.
Primarnim osobinama kreativnosti smatra - orginalnost, fluentnost, fleksibilnost i elaboraciju.
Razvoj same kreativnosti temelji se na motivaciji i interesu stoga je važno djetetu pružiti motivaciju, zainteresirati ga, poticati, ohrabrivati, davati podršku. Kreativno dijete posjeduje odvažnost da samo pokuša stvoriti nov sadržaj. Dijete koje se ne zadovoljava gotovim i kupljenim sadržajima, neog se zabavlja izmišljanjem, premišljanjem, oblikvanjem, koje uživa u samom postupku stvaranja novih sadržaja i koje s ponosom svoje inovacije pokazuje takodjer je kreativno dijete.
Likovni jezik kod djece izričito je važan. Djeca njime izražavaju svoje biće, poimaju sebe i svijet oko sebe. Kreativno izražavaju svoja iskustva, doživljaje, znanja i razumijevanja. Likovnim odgojem djeca od najranije dobi razvijaju svoje likovne sposobnosti i svoju potencijalnu kreativnost.Za razvoj kreativnosti važna je poticajna okolina i kreativan odgojitelj u odgojnoj skupini.
Odgojitelj treba biti kompetentan, te mora svladati i poznavati potrebne tehnike i metode koje potiču kreativnost. Odgojitelj dopušta slobodu, ne kritizira, poučava i proučava, ne savjetuje i pušta dijete da samostalno odrađuje svoje aktivnosti.
"Osmjehneš li se djeci, ona uzvrate osmjehom. Osmjehneš li se odraslima, oni će se zapitati: Zašto se ovaj smije?!" Phil Bosmans
;)